A. Intrebari Generale
Contractul de prestari servicii impreuna cu factura fiscala reprezinta baza legala de lucru fara de care eu nu lucrez si prin care eu pot garanta seriozitatea si calitatea serviciilor pe care le ofer clientilor.
Incepand cu luna Decembrie 2019 lucrez ca persoana juridica de tip S.R.L. inregistrat la Oficiul Comertului sub codul J16/1873/2020.
In momentul de fata lucrez intr-o forma hibrida. In cazul evenimentelor de mici dimensiuni activitatea principala la nivel artistic o realizez personal, colega mea Alina fiind responsabila de tot ce inseamna comunicare, marketing, promovare & social-media. Daca solicitarile clientilor depasesc capacitatea noastra uzuala de lucru, atunci colaborez cu fotografi, videografi, operatori drona, asistenti sau orice alta resursa umana specializata, pe baza de sub-contract. Cu siguranta voi anunta in toate cazurile daca va fi nevoie de mai multi oameni implicati si in ce conditii ii aduc.
Este foarte important pentru mine sa folosesc echipament profesional certificat si adecvat nevoilor fotografiei de eveniment, in felul acesta putand oferi siguranta unor imagini de cea mai buna calitate. Din acest motiv am investit in body-uri Canon full-frame (EOS 6D) si mirorless (EOS R), lentile profesionale Canon clasa L (Luxury), blitz-uri de anduranta de la Godox, carduri Sandisk si Lexar, echipamente secundare de la Lastolite si Manfrotto, iar lista nu se opreste aici.
Exista pe piata ”meseriasi” care fotografiaza cu stanga, filmeaza cu dreapta, cu un picior tin flash-ul si cu celalalt dau indicatii. Eu nu ma incadrez in aceasta categorie, prefer sa fac un singur lucru si acela foarte bine, adica fac doar fotografie. Asa ca in acest moment nu ofer personal servicii de videografie, filmare /fotografiere cu drona, cabina foto, etc. decat prin sub-contractare. Aceste servicii vor fi integrate in portofoliul propriu in urmatoarea perioada in functie de nivelul cerintelor.
Depinde unde vreti sa aibe loc aceasta sedinta foto. In cele mai multe locatii publice (in parcurile de agrement din Bucuresti, de exemplu) nu este nevoie de aprobari sau permise de fotografiere, dar daca vreti ceva cu adevarat special (si am cateva exemple in acest sens: Muzeul Satului, Gradina Muzeului Minovici, Gradina Botanica, Ceainaria Infinitea, Palatul Brancovenesc de la Mogosoaia, Domeniul Stirbey, Parcul Comana, etc.) cu siguranta veti avea nevoie de un permis, o programare facuta in avans la administratia complexului respectiv si cel mai probabil va trebui platita si o taxa de fotografiere (care de regula nu este ieftina). Toate aceste lucrur intra insa in sarcina voastra sa le realizati si achitati.
Depinde de conditiile pe care le stabilim in contract. De regula cununia civila in alta zi o calculez ca pe un serviciu optional (poti consulta lista de preturi aici), dar in cele mai multe situatii insa includ cununia civila in pretul pachetului daca diferenta intre cele doua tipuri de casatorii e de maxim 24h.
Nu grabesc si nu fortez pe absolut nimeni, este in totalitate la latitudinea voastra daca, cum si cand ma alegeti ca fotograf. Eu pot astepta oricat timp considerati ca aveti nevoie ca sa va decideti, singura mea conditie fiind aceea ca odata ce ati semnat un contract ferm cu mine sa va respectati partea voastra de contract.
B. Livrare si Preturi
Locuiesc in Bucuresti si lucrez in principal in aria administrativa a orasului enuntat (din multiple motive: e mai comod, mai practic, mai economic, am mai mult timp pentru familie, etc.). Nu refuz insa niciodata un eveniment care se afla in afara orasului meu de resedinta atata timp cat sunteti de acord sa imi platiti separat cheltuielile de deplasare, masa si cazare.
Totul depinde de conditiile contractuale pe care le stabilim la semnare. Eu declar in contract un termen maximal in care ma oblig sa livrez tot continutul pachetului, dar asta nu inseamna ca astept sa ajung la finalul acestui termen ci fac tot posibilul sa va livrez produsele in timpul cel mai scurt posibil.
Nu am o metoda preferata atata timp cat sunt platit, asa ca accept orice forma de plata preferati voi, atata timp cat este o forma de plata legala acceptata in Romania. Pretul serviciilor prestate (achitate partial sau integral) il puteti onora catre mine prin oricare din urmatoarele variante: numerar, transfer bancar, ordin de plata sau mobile banking. In cazul in care optati sa imi platiti prin PayPal sau cu criptomoneda, pe langa suma stabilita in contract mai trebuie sa platiti suplimentar si taxele de transfer.
Cu siguranta a fost printre primele lucruri la care m-am gandit cand am decis sa fac fotografie de eveniment. Sunt foarte flexibil in ceea ce priveste plata si ofer posibilitatea achitarii onorariului in varianta 20/80, 50/50 sau daca aveti incredere deplina in mine puteti plati in avans 100% si voi fi garantat la dispozitia voastra indiferent de circumstante.
In principiu nu exista nici un alt cost suplimentar in afara de cel pe care incheiem contractul. Detaliile financiare le stabilim din timp, inainte de semnarea contractului, orice derivat de cost fata de pachetul ales (cheltuieli de deplasare, masa si cazare, taxe de fotografiere sau altele asemenea, daca se aplica) vor fi notate la rubrica de servicii suplimentare/optionale, astfel incat voi sa platiti o singura data, un singur pret. Costuri suplimentare pot aparea doar exceptional daca va razganditi DUPA semnarea contractului si mai vreti ceva in plus sau pot fi costuri de penalizare daca nu respectati conditiile contractuale.
Pentru mine cel mai placut mod de a duce la bun sfarsit un contract este acela in care nu sunt fortat sa aplic penalizari, dar cum lucrurile nu sunt totdeauna roz pot aparea din cand in cand situatii cand anumiti clientii nu respecta conditiile contractuale pe care le semneaza cu buna stiinta. In principiu penalizarea standard pe care o aplic este de 20% din suma contractata/achitata, dar in functie de prejudicii pot urca si mai mult, fara a depasi insa in nici o situatie valoarea totala a contractului semnat.
Nu este nici o problema daca intarziati cu plata peste data stabilita in contract, aveti la dispozitie o perioada de timp destul de lunga sa achitati ce mai ramane restant, singura problema fiind faptul ca voi amana procesarea si livrarea fotografiilor realizate in cadrul evenimentului vostru cu un numar de zile egal cu cel pe care il intarziati la plata.
Pretul pe care il agream la momentul semnarii contractului ar trebui sa raman fix pe durata contractului atata timp cat fluctuatiile financiare din piata sunt nesemnificative. Pretul il pot modifica unilateral cu o notificare prealabila, daca va pot justifica faptul ca marirea preturilor pe piata serviciilor fotografice imi creeaza un dezechilibru financiar major in raport cu cheltuielile pe care le execut in favoarea voastra. In aceasta situatie, daca nu va mai convine noul pret puteti denunta contractul prin instiintare scrisa in termen de 15 zile. Ca sa intelegeti mai bine va dau un exemplu, sa zicem ca eu produc in acest moment un album foto la un cost de 350 de lei/bucata, iar peste 1 an tipografia cu care lucrez si furnizorii de materiale imi ridica pretul de productie la 600 de lei/album, la randul meu va trebui sa imi ajustez si eu pretul in concordanta cu cresterea din piata.